www.NyengkuyungJawa.blogspot.com

www.erjuz.blogspot.com



Mantenan




A.  Pra Mantenan
1.      Madik : wong tuwa nggoleke jodho kanggo anak estrine.
Anggone nggolek kudu nggatekake 3 perkara, yaiku :
a.    Bibit : trah (keturuan), bisa fisik (ayu nggantheng, dhuwur cendhak, werna kulit, lemu kuru, lsp)   utawa dudu fisik (nduweni lelaran epilepsi, jantung, kangker, jiwa, lsp).
b.      Bebet : status sosial (priyayi utawa wong alit, pendhidhikan).
c.       Bobot : kasugihan.

2.      Nontoni : wong tuwa pehak estri mirsani calon mantune kanthi nglakoni pasrawungan kang raket marang kekarone.

3.      Lamaran : wong tuwa pehak calon kakung kanthi resmi nglamar pehak estri kang arep didadekake garwane.
Anggone nglamar kanthi nggawa ubarampe (piranti), kayata : emas, sandhangan, jajanan pasar, dhuwit, lsp. Ancase ubarampe iki yaiku minangka tanggel jawabipun wong kakung mbesuk omah-omah bisa menehi nafkah kulawarga.
 Ing upacara iki uga dilakoni acara Liru Kalpika / Paningset / Ditaleni (tuker ali-ali),            ancase supaya wong kang wis dilamar aja tresna maneh marang wong liya.
      Ali-aline kang polos, aja ana permata lan ora mbengkak-mbengkok, ancase menawa           mbesuk omah-omah dilakoni kanthi slamet, ora ana alangan lan yen ana perkara bisa     gampang dirampungke kanthi becik.
Ali-ali dilebokake ing tangan kiwa mligine ing driji manis.

4.      Nemtokake Dina / Sasi
Dina / sasi becik, upamane : ambal warsa, syawal, besar, mulud, bakda mulud, lsp.
Dina / sasi ala, upamane : sedane kulawarga, sura, lsp.

5.      Kenduren / Kepungan
Ing omahe calon penganten estri dilakoni kenduren / kepungan kanthi ancas nyuwun donga supaya acara mantenan bisa dilakoni kanthi lancar ora ana alangan.

6.      Upacara Masang Tarub ( Kurang Luwih H-3 / Gumantung Ingkang Kagungan Damel)
Dilakoni ing omahe calon penganten estri kang dipasang ana ing tenda gapura lawang mlebu para rawuh lan masang bleketepe (janur kuning) ing iring ndalan minangka pituduh ana sing arep hajadan.
Kang dipasang kayata : bleketepe, gedhang raja, cengkir gadhing, tebu wulung (werna ungu), ron (ringin, alang-alang, kemuning, girang, kara, kluwih, maja), lsp.
Iku kabeh ana tegese miturut Kerata Basa :
a.       Janur Kuning
Janur  : sejane nur (ngarep-arep nur)
Kuning : kasenengan
Janur kuning tegese wong kang duwe gawe ngarep-arep kasenengan.
b.      Cengkir : kenceng ing pikir
Wong omah-omah pikirane wis diwasa siyap nglakoni urip bebrayanlan tanggel jawab.
c.       Tebu : mantep ing kalbu
Mantep kalbu / ati kanggo milih wong kang ditresnani sing dadi garwane.
d.      Gedhang Raja : wong dadi manten dianggep dadi raja lan ratu sedina.
e.       Ron (dipilih kang oyode kuwat) : anggone omah-omah bisa awet tekan tuwa.
f.       Tarub : ditata katon murub
Omah sing duwe gawe dironce supaya menawa ana sing rawuh katon pantes panggonane dirawuhi wong akeh lan kanngo srana nambahi panggonan.
                  
7.      Upacara Adang Sepisan : dilakoni ing omahe calom penganten estri, kanthi cara wong tuwane calon penganten estri nggladhi calon penganten estri (anake) carane adang sega. Wiwit ngurupake geni, masang dandang lan kukusan, mususi beras nganti nglebokake beras ing kukusan lan ditutup ngganggo kekep.
Ancase Upacara Adang Sepisan : supaya mbesuk anggone omah-omah bisa ngliwet lan    masak kanggo kulawarga

B.   Mantenan (Kurang Luwih H-1)
1.      Siraman : ngedusi calon penganten kakung lan estri kang dilakoni ing omahe calon penganten estri. Wong kang nyiram yaiku wong tuwa utawa sesepuh.
Banyu siraman diwenehi Sekar Setaman (Kembang 7 Rupa), kayata : mawar, melati, kanthil, kenanga, melati gambir, sedhap malam, cempaka putih.
Banyu siraman biyasane uga diwenehi 2 cengkir gadhing kang wis digambar / diukir wayang Kamajaya lan Kamaratih, ancase yaiku supaya mbesuk anggone omah-omah bisa dadi kulawarga sakinah, mawadah, warahmah kaya kulawargane Kamajaya lan Kamaratih.
Cedhok nyiram biyasane saka bathok klapa lan gagange saka pring.
Ancase Siraman : ngresiki lair lan bathin amarga arep miwiti urip omah-omah.
     

2.      Kerik Rikma : nyukur rambut calon penganten kakung lan estri.
Ancase yaiku kanggo ngresiki lair lan batin (buwang sukerta).

3.      Suapan Pungkasan : wong tuwa calon penganten estri ndulang / nafkahi kang pungkasan marang calon penganten estri amarga mbesuk menawa omah-omah arep dinafkahi karo garwane
4.      Dodol Dhawet : wong tuwa calon penganten estri dodolan dhawet.
Wondene anggone dodolan dhawet bapak ngadeg ngasta songsong (payung) lan ibu lenggah ngladosi para rawuh, dene para rawuh mundhut dhawet nganggo dhuwit kreweng (pecahan gendheng).
Dhawet minangka omben-omben tradhisiyonal tiyang jawi.
Ancase Dodolan Dhawet : mbesuk yen omah-omah wong kakung lan estri bisa nyambut gawe bebarengan kanggo nyukupi kabutuhan kulawarga.
5.      Midodareni : calon penganten estri dipingit ing njero kamar ing wayah wengi awit jam 18.00 – 24.00 sakdurunge Upacara temu Panggih lan ora kena turu uga ora kena dikancani karo wong liya, kajaba wong tuwane kang oleh tilik.
Ancase Midodareni : supaya calon penganten estri ing Upacara Temu Panggih ayu             banget kaya widodari.

                                                   Mitos Midodareni 

      Jaka Tarub duwe bojo Dewi Nawang Wulan kang ora bisa mulih ing kahyangan     jalaran selendhange diumpetke karo Jaka Tarub. Nalika Dewi Nawang Wulan mbukak tutup dhandhang, dheweke nemokake selendhang lan banjur mulih             tumuju kahyangan ninggalke Jaka Tarub (bojone) lan Dewi Nawangsih (anake). Dewi         Nawang Wulan wis janji bakale mudhun maneh ing ngarcapada menawa mbesuk Dewi      Nawangsih dadi manten lan arep ngrasuk ing awake supaya ayu kaya ibune (Dewi        Nawang Wulan).

Ing upacara Midodareni dilakoni Panebusan Kembar Mayang (Sekar Adi Mancawarna       utawa Kalpatau Dewadaru Jayadaru). Prosesi iki ana 2 paraga, yaiku wong kang duwe          jejibahan nggolek kembar mayang (Kyai Saraya Jati) lan wong kang nunggoni kembar      mayang (Kyai Wasita Jati). Wong 2 iki nindakake pirembugan babagan kembar      mayang, kayata sarat-sarat kanggo njupuk kembar mayang, yaiku kudu resik lair batin          lan uga manpangate kembar mayang, yaiku penganten kuwat lair batin kanggo ngadhepi urip, urip bisa ayem tentrem bungah, gampang golek kabutuhan urip, mantep cipta rasa karsa lsp.

   Mitos Kembar Mayang / Sekar Adi Mancawarna / Kalpataru Dewadaru Jayadaru 

      Kahyangan Jonggring Saloka ana perkara amarga satriya utama ing donya nembe   rampung tapa brata marang Dewa. Ing Bale Marcukundhamanik, Sang Hyang Jagad           Giri Nata ngutus widodari cacah 7 kang manggon ing Hari Bawana supaya ngronce          Sekar Adi Mancawarna kang lumrah sinebut Kembar Mayang. Widodari iku jenenge :             Prabasini, Irim-irim, Tanjung Biru, Gagar Mayang, Warsiki, Lengleng Sari, Lengleng  Mandanu. Para widodari iku mudhun ing donya maringi kanugrahan marang satriya           utama kang wis akeh lelabuhane tumrap para Dewa. Kanugrahan iku awujud Kembar    Mayang / Sekar Adi Mancawarna / Kalpataru Dewadaru Jayadaru.
                                                                                                                                               
6.      Nyantrik : calon penganten kakung lan kulawargane teka ing daleme calon penganten estri kanthi ancas calon penganten kakung nampa wejangan kanggo sangu ngadhepi urip omah-omah saka mertuwane, pehak kulawarga padha pitepangan, wong tuwa calon penganten estri maringi busana sing arep dianggo ing Upacara Temu Panggih marang calon penganten kakung.

7.      Nyantri : wong tuwa calon penganten estri maringi ageman marang calon penganten kakung sing arep dianggo ing acara Ijab Qabul

8.      Ijab Qabul : dilakoni miturut agama lan kapitayane dhewe-dhewe.

C.   Upacara Temu Panggih / Pahargyan / Resepsi
Ing upacara iki masang Penjor kanthi ancas supaya dadi kulawarga sakinah, mawadah, warahmah, ora ana sambekala, kabeh gegayuhan bakal kelakon.
                                                   
1.      Silih Kembar Mayang : silih (ngganti), kembar (padha), mayang (kembang wit jambe, merga wis arang diganti janur kuning).
Ing rombongan penganten estri lan kakung, ana wong kang diwenehi jejibahan nggawa kembar mayang banjur padha tuker-tukeran. Sawise tukeran, kembar mayang iku dibuwang ing marga catur (prapatan dalan) utawa dilarung ing segara / kali, kanthi ancas kanggo mbuwang sukerta.
& Ancase Kembar Mayang : kulawargane bisa langgeng, mantenan ditindakake sepisan         selawase urip, mantenan dilakoni kanthi adhedhasar tresna lan welas asih, kalis ing         sambekala
 2.      Sawatan Gantalan : penganten kakung lan estri padha balang-balangan suruh kanthi adohe kurang luwih 2-3 meter.
Sawatan tegese mbalang, Gantalan tegese godhong suruh sing ditaleni benang lawe (benang sing wernane putih).
Kabeh iku ana ancase, kayata :
  Mbalang : ngilangake sukerta lan minangka pitepangan penganten estri lan kakung.
 Suruh (kesusu weruh) : penganten estri lan kakung padha-padha kepengin mangerteni lair batin supaya bisa mbangun kulawarga kang ayem tentrem.
 Ditaleni : pasrawungan estri lan kakung wis ditaleni kanthi nikah kang sah miturut Agama lan Negara.
 Benang Lawe (werna putih) : pasrawungan estri lan kakung kanthi lelandhesan rasa tresna lan welas asih kang suci.
      Anggone mbalang luwih becik ngenani 3 panggonan, yaiku :
 Sirah : wong estri lan kakung padha bebarengan mimpin kulawarga.
 Dhadha (ati) : padha-padha nduweni rasa tresna lan welas asih.
 Planangan / Pawestrenan : padha-padha kepengin tumindak saresmi supaya enggal diparingi putra.
                                             
3.    Wijidadi : penganten kakung nguculake sandhal sikil tengen banjur midek endhog pitik nganti pecah. Penganten estri ndhondhok banjur ngresiki sikile penganten kakung ngganggo kembang setaman.
  Ancase Wijidadi yaiku :
Midek endhog : mecahake pamor merga yen wis duwe bojo pamore kudu diilangake  supaya estri lan kakung ora ewuh pekewuh tumindak saresmi sahingga enggal duwe putra.
 Penganten estri ngresiki sikil penganten kakung : minangka wujud tandha bekti wong estri marang wong kakung
     
4.   Jumenengan : penganten kakung ngajak ngadeg penganten estri sawise ngresiki sikile penganten kakung banjur siyap-siyap tumuju Sasana Pahargyan (Pelaminan), dene penganten kakung sisih tengen lan penganten estri sisih kiwa.
Ancase Jumenengan : wong kakung lan estri padha bebarengan anggone mbangun             kulawarga ngrumangsa padha-padha seneng rekasa.
5.      Sinduran : penganten estri lan kakung diselimutake kain sindur kang dicekel ing ngarepe karo bapake penganten estri digawa tumuju sasana pahargyan, dene ibune penganten ing mburi penganten sinambi nyekeli pundhake penganten kekarone, ditutake karo putri dhomas (putri kang ccahe 800) lan rombongan liyane.
 Kain sindur wernane abang (estri) lan putih (kakung), tegese yaiku : wong estri lan kakung bisa nyawiji anggone ngadhepi urip kulawarga.
 Ancase Sinduran :  wong tuwa nggulawenthah anake sing arep mbangun kulawwarga
6.   Pangkon Timbang : wis tekan sasana pahargyan, bapake penganten estri lenggah ing sasana pahargyan banjur mangku penganten kakung (sisih tengen) lan penganten estri (sisih kiwa). Menawa ibu penganten estri, mundhut pirsa karo bapake : “Pak, putra mantu lan putrane dhewe abot sing endi?” Bapake maringi wangsulan : “abote padha kabeh”.
Ancase Pangkon Timbang : wong tuwa ora mbedakake tresna lan welas asihe marang        anake dhewe utawa marang anak mantu, kabeh dianggep padha
7.  Tanem Jero : bapake penganten estri nyekeli pundhak penganten kekarone banjur nglungguhake penganten kekarone bebarengan.
Ancase Tanem Jero : wong tuwa maringi donga pangestu marang penganten kekarone.
8.    Kacar Kucur : penganten kakung menehi beras lan dhuwit receh marang penganten estri kang diwadhahi karo kain.
  Ancase Kacar Kucur : wong kakung bisa menehi nafkah marang kulawargane, dene            wong estri bisa nampani lan njaga bandha kang wis diwenehake kanggo nyukupi     kabutuhan kulawarga.               
9.   Dhahar Walimahan : penganten estri lan kakung padha dulang-dulangan nganggo sega punar (sega kuning) lan ombenane banyu putih biyasa utawa wedang teh.
Anggone dulang-dulangan luwih becik aja ngganggo sendhok supaya bisa luwih ngrasakake rasa tresna lan welas asih kekarone.
  Ancase Dhahar Walimahan : nuwuhake rasa tresna, welas asih, sapadha-padha, tulung-     tinulung, adhem ayem.
10.  Pangabekten : penganten estri lan kakung padha sungkeman marang wong tuwane kanthi nyopot sandhal lan tumrap penganten kakung nguculake keris. Amarga keris minangka sasmita rasa agung (gengsi), mula ing ngarepe wong tuwa, anak ora oleh mamerake kaluwihane  lan kudu lembah manah uga ngasorake awake ing ngarepe wong tuwa.
    Ancase Pangabekten : nyuwun pangapura lan nyuwun donga pangestu muga-muga               anggone urip kulawarga bisa dilakoni kanthi becik lan ora ana sambekala.

                                        

UPACARA LANGKAHAN, UPACARA BUBAK KAWAH, lan UPACARA TUMPLAK PUNJEN

A.    Upacara Langkahan : upacara manten lang dilakoni menawa adhine nglangkahi mantenan luwih dhisik) sedulur tuwa (mbakyu, kakang).
                  Tata carane yaiku :
               1.   penganten estri ngaturaken sembah sungkem tumrap mbakyu / kakang.
               2.  Mbakyu/kakang lan adhine ngaturake sembah sungkem marang wong tuwane.
               3.  Mbakyu/kakang nampa teken (saka tebu wulung / werna ireng) saka bapake.
               4.  Mbakyu/kakang nggawa adhine karo tebu wulung ngubengi tumpeng gundhul                                     (tumprap kang durung diwenehi ubarampe apa wae/sega putih 
                     tegese wong kang arep dadi manten duweni ati kang resik) kaping 7.   
               5.  Adhine menehi tali asih (kado/souvenir/cinderamata) marang mbakyu/kakange.
                            Ancasipun Upacara Langkahan :
     Nyuwun donga pangestu marang wong tuwa, mbakyu / kakang, marga arep  ndhisiki anggone mantenan.
     Wujud kaluhuran atine mbakyu / kakang amarga nglilani arep didhisiki manten marang adhine.
        Nuwuhake rasa tresna lan welas asih sapadha-padha kulawarga.

         B.  Upacara Bubak Kawah : upacara manten kang dilakoni kang kaping sepisan (kaping sepisan                ora kudu putra sing sepisan, nanging kang ragil uga bisa).
                    Tata carane yaiku :
     Wong kang diwenehi jejibahan njlentrehake tegese Bubak Kawah, banjur mbagi   piranti dhapur marang para rawuh.
       Sakliyane iku uga ana wong kang nggawa piranti dhapur, banjur kanggo rebutan  para rawuh (Rampogan).
                    Ancasipun Upacara Bubak Kawah :
 Rasa syukur marang Gusti amarga arep miwiti mantenan.
 Kekarepan muga-muga penganten enggal diwenehi putra.

C. Upacara Tumplak Punjen : upacara manten kang dilakoni nalika pungkasan (ora       dudu                            putra            ragil).
                      Tata Carane yaiku :   
 Wong kang diwenehi jejibahan nggawa punjen (wadhah jamu) kang isine racikan jamu, dhuwit receh, banjur ditumplake ing panggonan kanggo tali asih (souvenir / kado / cinderamata marang para rawuh).
                      Ancasipun Upacara Tumplak Punjen :
  Rasa syukur marang Gusti amarga sampun ngrampungaken tanggeljawabipun ndadosaken putra manten sadaya.
  Minangka rasa tresna lan welas asih wong tuwa marang putrane.
  Kekarepan wong tuwa supaya putrane bisa urip kanthi mapan lan sarwa kacukupan.

           



SIMBOLISME PERKAWINAN



1.       Kawin Gantung : kawin kang wis resmi nanging durung bisa urip bebarengan amarga kahanan (umur, isih sekolah, durung nyambut gawe, lsp).
   Kuwatire menawa urip bebarengan durung bisa ngumpani (menehi nafkah) marang kulawarga.
 2.    Kawin Keris : kawin kang ora bisa ditekani manten kakung amarga kahanan (nindakake jejibahan negara, lara, lsp).
 Keris minangka sasmitaning wong kakung.

3.       Kawin ing Ngarep Peti Jenazah : kawin kang dilakoni ing ngarep peti jenazah wong tuwa amarga ndilalahe wong tuwa seda.
 Amarga kahanan mangkono iku, Upacara Temu Panggih dilakoni liya dina.

4.      Kawin Sega : kawin kang dilakoni kanthi prasaja (mung Kenduren) lan ora nglakoni Upacara Temu Panggih amarga kahanan ekonomi kang ora nyengkuyung.
 Sega : panganan kang utama lan prasaja nanging wis gawe wareg.

5.     Kawin karo Bahu Laweyan : kawin karo wong lanang / wadon kang bola-bali ditinggal seda garwane.

6.       Kawin Ngarangwulu : kawin karo adhine garwane amarga garwane wis seda (Turun Ranjang).